Wydawca treści Wydawca treści

1. Zabezpieczanie drzewek przed zgryzaniem

1.1   Zabezpieczanie siateczkami MINI-1

Siateczki nadają się praktycznie do zabezpieczenia każdego gatunku drzewa. Stosując zabezpieczanie siateczkami można ,,wyprowadzić" uprawy bez większego problemu. Należy jednak pamiętać o następujących zasadach:

- zakupione siateczki MINI 1 powinny być bezbarwne, z dodatkiem filtra UV.

- siateczkę zakładamy tylko na pęd szczytowy wskazanych drzewek. W zależności od presji zwierzyny, zabezpieczamy od 30% do 50% drzew na uprawie.

- długość pociętych siateczek powinna wynosić około 20cm. Zbyt krótkie mogą być przez zwierzynę zwalane podczas przemieszczania się po uprawie. Nowe siateczki należy w pierwszej kolejności stosować na uprawach sosnowych, zakładając je przy użyciu prowadnika rurowego. Prowadnikiem jest półmetrowa rurka PCV o średnicy 50mm.Taką rurkę wkładamy do wnętrza osłonki a następnie nakładamy na sadzonkę, po czym zsuwając po niej siateczkę ucinamy ją na odpowiednią długość. Można także pociąć siatkę przed jej założeniem bezpośrednio na powierzchni roboczej.

- siateczka musi wystawać ponad pączek szczytowy około 2 lub 3cm. To, ile będzie wystawała, zależy od wieku i gatunku chronionych drzewek.

- zakładając siateczkę na gatunki iglaste staramy się, aby była ,,wczepiona" w igły,

- zdejmowanie siateczek może nastąpić dopiero po ustaniu zagrożenia zgryzaniem, a przed wiosennym ,,pędzeniem",

- zdjęte siateczki należy oczyścić i przechować w ciemnym miejscu do jesieni.  

Dobrze przechowywane siateczki mogą być wykorzystywane przez wiele lat. A prawidłowo założone na drzewkach, praktycznie zabezpieczają je w 100% przed zgryzieniem.

Niewątpliwą zaletą tej metody jest prostota jej wykonania oraz niskie prawdopodobieństwo popełnienia błędów przez robotników podczas zakładania siateczek. Do wad należy zaliczyć konieczność ściągania siateczki na wiosnę, co zwiększa koszty ochrony danej uprawy.

Fot.1 Zabezpieczenie przed zgryzaniem siateczkami Mini 1

1.2   Zabezpieczanie repelentem

Zabezpieczać repelentami można każdy gatunek drzewa. Repelent należy nanosić rękawicą lub szczotką tylko na górną część pędu szczytowego w taki sposób, aby np. sosna miała posmarowane igły otaczające pączek szczytowy. Na gatunkach liściastych smarujemy tylko górną część pędu szczytowego. Repelent należy nanosić na suche drzewka w czasie bezdeszczowych dni. Nanoszenie repelentu jesienią należy wykonać możliwie jak najpóźniej po to, aby maksymalnie wydłużyć okres jego skutecznej ochrony.

Zabezpieczanie upraw jednorocznych siateczkami, pakułami czy wełną owczą, jest mało skuteczne. A to dlatego, że część tych zabezpieczeń zostanie ściągnięta badylami jeleni czy cewkami sarny podczas przemieszczania się zwierzyny po uprawie. Uprawy jednoroczne najlepiej zabezpieczać repelentem, ponieważ przylega on ściśle do wierzchołka ochranianego drzewka i nie może być z niego strącony.

 

 

 

 Fot.2 Widok zabezpieczonej uprawy repelentem.

1.3   Zabezpieczanie pakułami lnianymi sosny

Metoda ta polega na odpowiednim okręceniu wierzchołka zabezpieczanego drzewa kosmkiem długich pakuł. Technika owijania pakułami polega na owinięciu raz wokół igieł szczytowych, a następnie przekładamy pakuły przez pączek szczytowy i owijamy jeszcze raz wokół wierzchołka. Aby pakuły dobrze chroniły pączek szczytowy i nie zwiewał ich wiatr, należy owijać je ruchem wstępującym. Pakuły odstraszają nieprzyjemnym zapachem zwierzynę. Gdy zwierzę zgryzie pączek szczytowy razem z pakułami, to ich włóknisty charakter powoduje niesmaczne uczucie w pysku zwierzęcia i zniechęca je do dalszego zgryzania.

Minusem tej metody jest to, iż nieumiejętne zabezpieczanie może doprowadzić do komplikacji podczas wiosennego rozwoju pędu szczytowego.

Fot 3 Zabezpieczenie pakułami lnianymi.

1.4   Zabezpieczanie wełną owczą

Wełna, jako materiał pochodzenia zwierzęcego, ma inne właściwości niż pakuły i dlatego sposób zabezpieczania nią drzewek też jest inny. Najlepsza do zabezpieczania jest wełna gręplowana ale nie prana, gdyż ma ona wówczas rozpierzchłą strukturę i zawiera dużo lanoliny. Nakładanie wełny na chronione drzewko polega na umieszczeniu na pączku szczytowym i okolicznych igłach niewielkiego kosmka wełny tak, aby tylko powlekała ona chroniony wierzchołek. Poprawne zabezpieczenie tą metodą nie powoduje trudności we wzroście nowego pędu na wiosnę. Zabezpieczenie wełną owczą działa podobnie jak zabezpieczenie pakułami, jednakże ma jedną korzystną cechę – krótki włos nie powoduje komplikacji we wzroście młodego pędu na wiosnę.

Na ubogich siedliskach, gdy wiosną zazielenią się uprawy, żerująca na nich zwierzyna bardzo chętnie zgryza młode przyrosty sosny, powodując jej krzaczasty wzrost. Sosna nie może być wówczas zabezpieczona siateczkami a zabezpieczenie chemiczne pozostaje tylko na starych igłach. Skuteczne jest wtedy zabezpieczanie wełną owczą. Utrzymuje się ona na wzrastającym pędzie i ciągle zabezpiecza go przed zgryzieniem. Takiej zalety nie posiadają żadne inne rodzaje zabezpieczenia.

Fot 4 Widok wzrastającego pędu z utrzymującą się wełną.


Najnowsze aktualności Najnowsze aktualności

Powrót

Sprawozdanie z realizacji projektu

Sprawozdanie z realizacji projektu

SPRAWOZDANIE KOŃCOWE z realizacji zadania pt. Edukacja ekologiczna dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych pod hasłem: „Różnorodność biologiczna – poznać, zrozumieć, chronić.” realizowanego w okresie od 27.03.2018 r. do 31.12.2018 r. określonego umową dotacji nr WFOŚ/D/568/36/2018 zawartą w dniu 15.05.2018 r. pomiędzy Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku z siedzibą w Gdańsku (80-861) przy ul. Rybaki Górne 8 a PGL LP Nadleśnictwem Warcino z siedzibą w Kępicach (77-230) ul. Gen. Władysława Sikorskiego 11A

Celem zadania pt. „Różnorodność biologiczna – poznać, zrozumieć, chronić.” była ochrona stanu środowiska naturalnego i przywrócenie różnorodności biologicznej na terenie gminy Kępice i powiatu słupskiego poprzez: - podniesienie poziomu świadomości ekologicznej mieszkańców Gminy Kępice oraz pozostałych gmin powiatu słupskiego skutkujące zmianą postaw ich zachowań na bardziej proekologiczne; - upowszechnianie wiedzy o problemach ochrony środowiska i ekologii; - wykształcenie poczucia odpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego i umiejętności postrzegania związków i zależności między stanem środowiska, a jakością zdrowia i życia; - wszczepienie potrzeby przestrzegania norm i zakazów ekologicznych oraz potrzeby przeciwstawiania się zachowaniom zagrażającym środowisku; - zaktywizowanie mieszkańców regionu w działania związane z ochroną środowiska; - kształtowanie umiejętności współdziałania, planowania i organizowania się w zakresie ochrony środowiska. Aby tego dokonać, w ramach projektu: - przeprowadzono ok. 57 godzin warsztatów oraz zajęć edukacyjnych, dla 2037 uczestników, - zorganizowano 3 konkursy, o łącznej liczbie uczestników 739 (zakładano 620 uczestników), - opublikowano 7 artykułów: 3 w gazecie „Puls Kępic”, 2 w Biuletynie Informacyjnym Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Szczecinku „LASY” oraz 2 w Gazecie Miasteckiej. - opublikowano 6 artykułów na stronie internetowej nadleśnictwa oraz na portalu społecznościowym nadleśnictwa.

Łącznie udział w projekcie wzięło 2776 uczestników (zakładano 2200 osób).

Ponadto, w ramach realizacji projektu opracowano i wydano autorską publikację- edukacyjną z cyklu „Co ćwierka za oknem, czyli o ptakach które najczęściej spotykamy w najbliższym otoczeniu” pt. Od drzemlika po bielika czyli poznajemy ptaki drapieżne występujące w Polsce (ilość 2000 szt.), która rozpowszechniona została w szkołach powiatu słupskiego, jako forma zachęty do czynnego udziału w konkursach, warsztatach i akcjach edukacyjnych organizowanych przez Nadleśnictwo Warcino, a także jako forma nauki przez zabawę pozwalająca na lepsze przyswojenie wiedzy na temat ptaków drapieżnych żyjących w Polsce. Pomoce dydaktyczne są jednym z gwarantów zachowania trwałości projektu - będą one wykorzystywane przy realizacji przyszłych działań edukacyjnych nadleśnictwa.

W związku z powyższym wszystkie ww. cele zostały osiągnięte i wynikały bezpośrednio z działań projektowych. Należy ponadto zaznaczyć, że pomimo zwiększonej względem planowanej liczby godzin zajęć i warsztatów oraz ich uczestników, w przypadku niniejszego zadania nie zabezpieczono potrzeb w kontekście ilości warsztatów i przeprowadzonych zajęć. Zainteresowanie ze strony szkół znacznie przewyższało możliwości projektowe, a oferto dawca przez cały okres realizacji zadania nie napotkał żadnych problemów z rekrutacją uczestników.